Savremena vozila (putnička, terenska, transportna i građevinske mašine) sa dizel motorima, koja ispunjavaju standarde EURO 4, 5 i 6, opremljena su DPF (Diesel Particulate Filter), ili filterima čađi, koji imaju za cilj da izduvne gasove prečiste od PM čestica čađi (čestice manje od 10 mikrometara) i da taj način spreče njihovo slobodno kretanje u atmosferi. Do pre par godina ekološka svest građana nije bila na potrebnom nivou, pa su se mnogi vlasnici vozila odlučivali za uklanjanje DPF sa svojih vozila kako bi izbegli skupe zamene i popravke ovih filtera.
U sklopu procesa evropskih integracija, zakonodavac je bio u obavezi da svoje zakone uskladi sa zakonima zemalja Evropske unije, što je dovelo do usvajanja propisa koji su znatno pooštrili i kontrolu tehničke ispravnosti vozila. Sa implementacijom ovih propisa otpočelo se prošle godine, a vlasnicima vozila koji su uklonili ove filtere dat je rok da iste ponovo ugrade (novčani izdatak od 1000 – 1500 evra). Sada se na tehničkom pregledu kontrolišu i izduvni gasovi, a vlasnici vozila sa dizel motorima se više ne odlučuju za skidanje ovih filtera, već pribegavaju čišćenju istih, iako ni to nije mali izadatak (oko 150 evra).
U praksi se primenjuju više metoda čišćenja DPF –a, najčešće se koriste sledeće metode:
Termička – spaljivanje ostatka čađi nataloženih u DPF na visokim temperaturama (600 do 850°C);
Ispiranje vodom pod pritiskom;
Primenom katalitičkih aditiva koji omogućavaju paljenje ostataka čađi na nižim temperaturama;
Primenom Flashlube uređaja – koji koriste kombinaciju ispiranja vodom i produvavanje DPF komprimovanim vazduhom, i
Ultrazvučna čiščenje u ultrazvučnoj kadi.
Iz navedenih razloga i potreba tržišta, razvili smo specijalne ultrazvučne kade za ultrazvučno čišćenje čišćenje DPF -a ili filtera čađi. Ove ultrazvučne kade su specijalno projektovane za ovu namenu i konstrukcijski se bitno se razlikuju od komercijalnih ili drugih namenskih ultrazvučnih kada. Tehničko rešenje ultrazvučnih kada za ultrazvučno čišćenje DPF -a u mnogome je poboljšalo efikasnost ultrazvučnog čišćenja (i do 60%) u odnosu na standardne ultrazvučne kade.
Specijalno konstrukcijsko rešenje ultrazvučne kade za ultrazvučno čišćenje DPF – a dovelo je do sledećih pozitivnih razlika u odnosu na standardne ultrazvučne kade:
Nov prostorni raspored i gustina ultrazvučnih piezo pretvarača koji emituju ultrazvučne talase;
Različit pravac prostiranja ultrazvučnih talasa u odnosu na standardne ultrazvučne kade, jer talasi istovremeno prodiru u oba smera DPF (ulaznom i izlaznom), pri čemu je postignuto superponiranje konherentnih ultrazvučnih talasa i konstruktivna interferencija talasa što je rezultiralo dupliranjem vrednosti amplitude, a izbegnuta je destruktivna interferencija (poništavanje talasa);
Postignuta je veća snaga emisije ultrazvučnih talasa u samom DPF – u;
Kada se ultrazvučno čišćenje DPF -a radi standardnom ultrazvučnom kadom, mulj iz filtera ističe iz njega, taloži se na dno korita, predstavlja prepreku, dovodi do prigušenja prostiranja ultrazvučnih talasa i njihove efektivne snage, koja se smanjuje i do 60%;
Specijalno projektovan nosač DPF – a omogućava pravilno postavljanje filtera u ispravan položaj, na pravcu prostiranja ultrazvučnih talasa za vreme ultrazvučnog čišćenja;
U skladu sa zakonima termodinamike, projektovani su grejači čiji je položaj različit u odnosu na položaj grejača standardnih ultrazvučnih kada, čime je omogućeno je pravilno kruženje tečnosti u posudi ultrazvučne kade i ujednačavanje njene temperature.
Prednosti ultrazvučnog čišćenja DPF specijalnim kadama u odnosu na druge metode su višestruke:
Termička metoda je jedna od najstarijih metoda i zahteva sečenje tela DPF –a, odvajanje katalizatora, vađenje filtera, ispiranje, njegovo zagrevanje u pećima na temperaturama od 600 do 850°C (koje traje i do 12 sati), produvavanje komprimovanim vazduhom, ponovno vraćanje u telo DPF-a koje se mora spojiti varenjem. Navedena metoda ima mnogo nedostataka i zbog temperaturnog naprezanja materijala od kojih je filter napravljen, često dovodi do pucanja kanala filtera. Gotovo je neprimenjiva kod filtera koji ispunjavaju standarde EURO 5 I EURO 6.
Ispiranjem vodom pod pritiskom se delimično uklanjaju naslage čađi iz kanala DPF –a, ali tvrdokorne naslage čađi koje su se pod dejstvom visoke temperature i pritiska nataložile i ,,zalepile’’ za površine kanala DPF –a i dalje ostaju. I ova metoda nosi veliki rizik da ošteti strukturu filtera, jer pritisak vode može dostići i do 100 bara.
Katalitički aditivi ,,pomažu’’ kod delimično zapušenih DPF-a. Obično se primenjuju preventivno ili korektivno, pre pokretanja autoregenerizacije na samom vozilu. Ukoliko je filter u većoj meri zapušen, ne mogu se očekivati potrebni rezultati i neophodno je skidanje i detaljno čišćenje DPF – a.
Flashlube uređaji vrše čišćenje DPF –a kombinacijom produvavanja komprimovanog vazduha i ispiranjem vodom pod pritiskom. Kod ovih uređaja vrednosti pritiska vazduha i vodu su 6 bara, dok kod ultrazvučnog čišćenja pritisak implozivnih mehurića udara o površinu dostiže i do 600 bara. Pre samog čišćenja u Flashlube uređaju filter se tretira koncentrovanim deterdžentima koji deluju na naslage čađi, odvajaju ih od površine kanala DPF –a i vezuju ih za sebe. Čišćenje Flashlube uređajima je bezbedno i kod većine modela DPF –a ne zahteva sečenje tela, njegovo vađenje i odvajanje. Nakon tertiranja filtera u Flashlube uređajima neophodno je sušenje filtera strujanjem toplog vazduha.
Ultrazvučnim čišćenjem u specijalnim ultrazvučnim kadama za čišćenje DPF –a, filter se idealno potopi u adekvatan rastvor deterdženta koji ga u potpunosti ispuni. Ultrazvučni talasi se prostiru kroz tečnost u pravcu protoka gasova (u oba smera istovremeno) i u potpunosti prodiru u sve pore i kanale filtera. Pod dejstvom ultrazvuka, naslage čađi i prljavštine se u potpunosti skidaju sa površine kanala filtera, a detrdženti ih svojim hemijskim svojstvima razgrađuju i vezuju za sebe. Amplitude talasa i njihova gustina se može iskazati u mikrometrima, zbog čega za ultrazvučno čišćenje možemo reći I da je najtemeljnije. Ultrazvučno čišćenje DPF – a traje do 30 minuta, što ga čini i najbržim. Ne postoji mogućnost oštećenja DPF –a, te je ova metoda i najbezbednija. Ova metoda ne zahteva sečenje tela DPF – a, njegovo vađenje i odvajanje. Nakon tertiranja filtera u ultrazvučnoj kadi, neophodno je ispiranje filtera i njegovo sušenje strujanjem toplog vazduha.
Čišćenja DPF – a u specijalnim ultrazvučnim kadama i Flashlube uređajima spadaju u najbezbednije, najkvalitetnije i najbrže metode. Prednosti ultrazvučnog čišćenja ogleda se u tome da su specijalne ultrazvučne kade za ultrazvučno čišćenje DPF – a znatno jeftinije od Flashlube uređaja, da su energetski efikasnije i troše znatno manju količinu deterdženata.
Ultrazvučna frekvencija | 40 KHz |
---|---|
Materijal rezervoara | Nerđajući čelik Cr-Ni 18/10 |
Materijal kućišta | Konstrukcija od čeličnih cevi obložena čeličnim limovima zaštićenim plastifikacijom od korozije |
Preporučeno vreme rada | Neprekidno — do 30 minuta |
Zapremina rezervoara | 70 litara i veće, u zavisnosti od potrebe kupca |
Snaga ultrazvučnog generatora | 2400W i više, u zavisnosti od zapremine |
Snaga grejača | 1800W i više, u zavisnosti od konkretnog uređaja |
Regulacija grejanja | Podesiva do 90ºC sa automatskim isključivanjem |
Tajmer | 1 - 30 minuta sa automatskim isključivanjem |
Unutrašnje dimenzije | 950mm × 250mm × 300mm (D × Š × V) i veće |
Spoljašnje dimenzije | 1050mm × 350mm × 500mm (D × Š × V) i veće |
Napomena | Profesionalna primena - industrijska |